1.0               
NO.
BUTIRAN
MUKA SURAT
1.0
ISI KANDUNGAN
1-2
2.0
PENDAHULUAN
3
3.0
MAKSUD MAHAR MISIL
4
4.0
BENTUK BENTUK MAHAR
4-5

5.0

BAHAGIAN BAHAGIAN MAHAR

6
6.0
                               KADAR MAHAR MISIL
6--7

7.0

FAKTOR PENENTU KADAR MAHAR MISL


7


8.0

DALIL DISYARIATKAN MAHAR MISIL

7

9.0

 PEMBERIAN MAHAR

Ø  MAS KAHWIN DAN PEMBERIAN MENURUT PERUNTUKAN UNDANG-UNDANG KELUARGA ISLAM


         7-8

10.0

SEBAB WAJIB MAHAR MISIL

8-10

11.0

CARA PEMBERIAN MAHAR

10-11

     12.0

SEJARAH PEMBERIAN MAHAR
12-13






13.0
HUKUM MENYEBUT MAS KAHWIN DIWAKTU AKAD NIKAH
14
14.0
PERBEZAAN MAHAR ATAUPUN MAS KAHWIN DENGAN HANTARAN
15
15.0
BAGAIMANA NILAI MAHAR ATAUPUN MAS KAHWIN BAGI ORANG ISLAM DIMALAYSIA
15
16.0
BILAKAH MAHAR WAJIB DILANGSAIKAN MENURUT IMAM SYAFIE, MALIK DAN ABU HANIFAH
16
17.0
KEADAAN YANG MEWAJIBKAN MAHAR ATAUPUN MAS KAHWIN
17
18.0

KEADAAN YANG MENGGUGURKAN SEPARUH MAHAR ATAUPUN MAS KAHWIN
17
19.0

KEADAAN YANG MENGUGURKAN KESEMUA MAHAR ATAUPUN MAS KAHWIN
18
20.0
KESIMPULAN
19
21.0
RUJUKAN
20
















PENDAHULUAN

                        Mahar berasal daripada perkataan arab. Didalam Al-Quran istilah mahar disebut dengan al-sadaq, al-saduqah, al-nihlah, al-ajr, al-faridah dan al-aqd. Menurut istilah syara’ mahar ialah suatu pemberian yang wajib diberikan oleh suami kepada isteri dengan sebab pernikahan. Mas kahwin adalah pemberian yang wajib diberi oleh suami kepada  Isterinya dengan sebab perkahwinan. Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Berikanlah kepada orang orang perempuan itu mas kahwin mereka.”
                                                                                       (Surah An-Nisa-ayat4)
Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:
“Carilah untuk dijadikan mas kahwin walaupun sebentuk cincin yang diperbuat daripada besi”                                                                                 ( Riwayat Bukhari)
            Perundangan Syariah dinegara kita Malaysia adalah dibawah bidang kuasa setiap sultan disetiap negeri seperti yang telah diperuntukkan oleh perlembagaan Persekutuan. Ini juga bermakna bahawa perkara perkara yang berdasarkan perkahwinan adalah berlainan diantara negeri-negeri dimalaysia.
            Pemberian mahar suami sebagai lambang kesungguhan suami terhadap isteri. Selain itu ianya mencerminkan kasih sayang dan kesediaan suami hidup bersama isteri serta sanggup berkorban demi kesejahteraan rumah tangga dan keluarga. Ia juga merupakan penghormatan seorang suami terhadap isteri.









3.0       MAKSUD MAHAR MISIL

            Mahar misil ialah harta yang diberikan kepada pengantin perempuan dengan kadar pada kebiasaannya sepadan dengannya. Iaitu mahar yang dinilai mengikut mas kahwin saudara perempuan yang telah berkahwin lebih dahulu dan hendaklah yang dinilai sama dengan mas kahwin keluarganya yang paling dekat sekali seperti kakak, ibu saudaranya dan seterusnya disamping menilaikan keadaan perempuan itu sendiri dari segi rupa parasnya, pendidikan, agama, akhlak, status sosialnya dan sebagainya.[1]

4.0       BENTUK BENTUK MAHAR
1. Boleh dimiliki
            Mahar mestilah merupakan harta yang boleh dimiliki secara syara’ dan diharuskan penggunaanya samada dalam bentuk aset seperti rumah, kereta, tanah, wang ringgit ataupun berbentuk manfaat.
           
            Pada dasarnya, jumhur ulama mengharuskan mahar berbentuk manfaat seperti menyewakan tempat tinggal atas dasar manfaat tersebut jelas dan boleh dinilai dengan wang. Namun, mereka berselisih pendapat berkenaan menjadikan pengajaran Al-Quran ataupun ilmu-ilmu agama sebagai mahar perkahwinan. Jumhur ulama’ berpendapat ianya dibolehkan berdasarkan kisah yang pernah terjadi pada zaman Rasulullah S.A.W dimana Rasulullah pernah mengahwinkan seorang pemuda pada ketika itu dengan mahar mengajarkan Al-Quran.
           
            Namun, ulama’ terdahulu berpendapat menjadikan pengajaran Al-Quran sebagai mahar adalah tidak diterima. Hal ini kerana mengajarkan Al-Quran atau ilmu-ilmu agama yang lain tidak boleh dimbil upah. Dengan sebab ianya termasuk dalam amalan ketaatan kepada Allah. Maka, dengan itu menjadikan pengajaran Al-Quran sebagai pemberian perkahwinan adalah tidak diterima.

2.      Diketahui dan dipersetujui isteri
         Salah satu elemen yang menjadi syarat mahar ialah diketahui kategori, jenis, kadar dan sifatnya. Dan perlu mendapat persetujuan daripada isteri. Elemen itu sangat dititikberatkan Islam bagi melindungi wanita daripada sebarang penipuan atau gharar dalam akad pernikahan dan bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan pada masa akan datang.
            Justeru, mahar tersebut hendaklah jelas dan bersih daripada sebarang penipuan seperti memberikan seseuatu yang tidak diketahui samada pada jenis, jumlah atau sifatnya. Contohnya, memberikan tanah yang tidak ditentukan nilai dan kawasannya untuk dijadikan mahar. Begitu juga yang asset belum sempurna pemilikannya. Seperti brang belian yang belum diterima atau sesuatu yang tidak mampu untuk diserahkan. Seperti burung yang terbang diudara atau binatang liar didalam hutan.

3.      Bernilai dan bermanfaat
         Mahar mestilah memiliki jilai yang dapat memberi manfaat kepada isteri. Jumhur fuqaha’ menjelaskan bahawa mahar mestilah daripada mal mutaqawwam iaitu harta yang bernilai dan boleh diambil manfaatnya oleh si pemilik. Justeru, sesuatu yang tidak bernilai disisi Islam seperti Khinzir, anjing arak atau dengan sesuatu yang tidak bermanfaat tidak diterima sebagai mahar.[2]
            Mahar yang bernilai menurut fuqaha’ ialah sesuatu yang berharga seperti emas, perak atau seguni beras atas dasar barang atau manfaat tersebut mempunyai ukuran harga. Justeru, sekiranya mahar tersebut tidak memberi manfaat kepada isteri seperti memberikan sebiji beras atau setitis minyak, maka ia tidak diterima.






5.0       BAHAGIAN-BAHAGIAN MAHAR
a.      Mahar misil
            Iaitu mahar yang dinilai mengikut maskahwin saudara-saudara perempuan yang telah berkahwin lebih dahulu dan hendaklah yang dinilai sama dengan mas kahwin keluarganya yang paling dekat sekali seperti kakak, ibu saudaranya dan seterusnya disamping menilaikan keadaan perempuan itu sendiri dari segi kecantikan, kekayaan, pelajaran dan sebagainya
b.      Mahar musamma
            Iaitu mas kahwin yang telah ditetapkan dan telah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak dengan tidak memandang kepada nilai maskahwin saudara-saudara perempuan itu.[3]

6.0       KADAR MAHAR MISIL
            Kadar mahar misil ialah dengan membuat perbandingan dengan mas kahwin yang pernah diterima oleh kaum keluarganya isteri sebelah bapa. Oleh itu, mahar misil yang ingin diberikan hendaklah mengambil kira mas kahwinyang pernah diterima oleh perempuan asobah.
            Perempun asobah yang paling dekat dengan pengantin perempuan ialah adik beradik perempuan seibu sebapa. Kemudian anak -anak perempuan kepada adik beradik perempuan sebapa, kemudian anak anak perempuan kepada adik beradik lelaki dan kemudiannya ibu ibu saudara sebelah bapa.
            Jika perempuan asobah yang terdekat tidak ada atau mereka belum berkahwin, mas kahwin keluarga terdekat selepas perempuan asobah hendaklah diambil kira. Mereka ialah keturunan sebelah ibu. Seperti ibu, nenek, ibu saudara dan anak anak perempun kepada adik beradik perempuan kerana mereka lebih utama untuk dibuat perbandingan dibandingkan dengan perempuan perempuan lain.
            Jika keturunan terdekat sebelah ibu juga tidak ada, mas kahwin perempuan lain yang setempat dengannya hendaklah diambil kira, Iaitu mereka yang mempunyai persamaan sifat dengan pengantin perempuan.

 7.0      FAKTOR PENENTU KADAR MAHAR MISIL
            Ketika menentukan kadar  mahar misil, perbandingan yang dibuat hendaklah mengambil kira faktor berikut:
            Umur, kecerdikan, kecantikan, kedudukan kewangan (harta), mulia diri, beragama, ketakwaan, keilmuan, masih dara, janda dan semua perkara yang boleh dijadikan penilaian yang sahih. Ini kerana kadar mas kahwin berbeza dengan berbezanya sifat sifat ini.

8.0       DALIL DISYARIATKAN MAHAR MISIL
            Dalil disyariatkan mahar misil  dan diperakui mahar misil ialah hadis Rasulullah s.a.w.:
            Abdullah bin Mas’ud r.a ditanya tentang seorang lelaki yang mengahwini seorang perempuan, tetapi tidak membayar mas kahwin kepada isterinya , dan tidak menyetubuhinya sehingga mati. Beliau menjawab: “ Perempuan itu mendapat mahar misil seperti saudara saudara perempuannya, tidak kurang dan tidak lebih. Dia juga beredah dan berhak mendapat harta pusaka. “ Ma’qil bin Sinan al-Asyja’I r.a. bangun dan berkata; “ Rasulullah s.a.w telah memutuskan kepada Barwa’ binti Wasyiq, seorang perempuan daripada kalangan kami, sama sebagaimana yang telah engkau putuskan. “ Abdullah bin Mas’ud r.a gembira dengan kata kata Ma’qil bin Sinan r.a itu.

9.0       PEMBERIAN MAHAR
            Menurut mazhab Syafie diwajibkan mahar bukan disebabkan akad nikah yang sah sahaja tetapi juga dengan persetubuhan. Sekiranya akad nikah tersebut tidak sah, suami tidak wajib memberi mahar kepada iesteri melainkan setelah berlakunya persetubuhan.
9.1.01  Mas kahwin dan Pemberian Menurut Peruntukan Undang undang Keluarga Islam
            Mengikut peruntukan seksyen 21 (1) dan (2) dalam Akta Undang undang Keluarga Islam (Wilayah persekutuan) 1984 (Akta 303) berbunyi sperti berikut:
4.      Mas kahwin hendaklah biasanya dibayar oleh pihak lelaki atau wakilnya kepada pihak perempuan atau wakilnya dihadapan orang yang mengakadnikahkan itu dan sekurang kurangnya dua orang saksi lain.
5.      Pendaftar hendaklah, mengenai tiap tiap perkahwinan yang hendak didaftarkan olehnya, menentu dan merekodkan:
a.       Nilai dan bukti bukti lain mas kahwin
b.      Nilai dan butir butir lain pemberian
c.       Nilai dan butir butir lain apa apa bahagian mas kahwin atau pemberian atau kedua duanya yang telah dijanjikan tetapi tidak dijelaskan pada masa akad nikah itu, dan tarikh yang dijan jikan untuk penjelasan
d.      Butir butir cagaran yang diberi bagi menjelaskan mas kahwin atau pemberian

10.0     SEBAB WAJIB MAHAR MISIL
           
            Mahar misil diwajibkan kerana sebab sebab berikut:
       I.            Fasad (rosaknya) akad nikah. Seperti salah satu daripada syarat sah akad nikah tidak dipenuhi. Contohnya perempuan berkahwin tanpa saksi atau tanpa wali. Kemudian berlaku persetubuhan selepas akad yang rosak itu. Ketika itu mahar misil wajib diberikan kepada perempuan itu disebabkan rosaknya akad dan mas kahwin yang yang disebut dalam akad. Di samping itu, kedua dua pasangan wajib dipisahkan.
Kadar mahar misil dikira dan dinilai dengan nilaian semasa berlakunya persetubuhan. Bukan semasa berlakunya akad. Ini kerana akad yang rosak tidak diambil kira.

    II.            Mas kahwin dibatalkan. Ia disebabkan berlakunya perselisihan diantara suami isteri dalam sebutan atau kadarnya.
       Jika berlaku perselisihan dalam sebutan mas kahwin seperti isteri berkata. “Dalam akad, kamu menyebut mas kahwin untuk aku.’’ Tetapi suami pula menjawab: “ Aku tidak menyebut mas kahwin dalam akad.” Maka isteri hendaklah bersumpah untuk membuktikan dakwaannya, dan suami juga diminta bersumpah. Kemudian masa kahwin tersebut dibatalkan dan wajib dikenakan mahar misil.

 III.            Mas kahwin disebut dengan sebutan yang merosakkan:
      Sebutan mas kahwin boleh menjadi rosak disebabkan beberapa perkara:
            Pertama: Mas kahwin yang disebut bukanlah harta yang diiktiraf oleh syarak seperti arak, babi, peralatan melalaikan dan lain-lain yang dianggap sebagai bukan harta oleh syarak. Ini kerana mas kahwin yang diwajibkn oleh syarak mestilah berbentuk harta atau yang boleh ditukarkan dengan harta. Perkara perkara yang disebutkan diatas bukanlah harta dari segi syarak.
            Kedua: Harta yang disebutkan sebagai mas kahwin bukanlah harta miliknya seperti dia memberikan sejada yang dirampas sebagai mas kahwin.
            Ketiga: Lelaki mengahwini dua orang perempuan atau lebih dengan satu mas kahwin sahaja. Akad nikah  sah tetapi mas kahwinnya rosak dan wajib membayar mahar misil kepada semua perempuan tadi. Ini disebabkan dalam akad tersebut, mas kahwin tidak diketahui untuk siapa kerana tidak dikhususkan secara spesifik.
            Keempat: Seorang wali mengahwinkan seorang kanak-kanak lelaki dengan mas kahwin yang melebihi kadar mahar misil menggunakan harta kanak-kanak tersebut. Ataupun wali mengahwinkan kanak kanak perempuan atau anak dara yang telah besar tanpa kebenarannya dengan kadar mas kahwin yang kurang daripada mahar misil. Mas kahwin itu rosak dan diwajibkan mahar misil kerana wali diperintahkan melakukan perkara yang mendatangkan kebaikan kepada mereka berdua. Sedangkan tindakan tersebut tidak mendatangkan kebaikan kepada mereka.
            Kelima: Seorang perempuan yang cerdik dan berakal, janda atau dara berkata kepada walinya,: “Kahwinkan aku tanpa mas kahwin.” Wali mengahwinkannya tanpa mas kahwin atau wali mengahwinkannya tanpa menyebutkan mas akhwin.
            Dalam masalah ini, perempuan-perempuan itu wajib diberikan mahar misil. Walau bagaimanapun mas kahwin itu tidak diwajibkan disebabkan akad nikah tetapi disebabkan persetubuhan. Ini kerana kerelaan perempuan tersebut tidak cukup untuk mengharuskan dia disetubuhi kerana didalamnya terkandung hak Allah. Dalam masalah ini, kadar mahar misil dinilai dengan nilaian semasa akad, bukannya nilaian semasa persetubuhan.
            Isteri boleh meminta suaminya membayar mas kahwin sebelum dia disetubuhi. Isteri boleh menolak persetubuhan dengan suaminya sehingga dia membayar mahar misilnya.
            Keenam: Dalam akad, disyaratkan sebahagian daripada mas kahwin diserahkan kepada orang lain seperti bapa atau adik beradiknya. Akad nikah adalah sah tetapi mas kahwinnya rosak dan suami wajib memberi mahar misil kepada isterinya.[4]

11.0     CARA PEMBERIAN MAHAR
Syariat Islam sangat mengambil kira keadaan dan situasi semasa masyarakat, begitu juga dengan pensyariatan mahar. Islam memberi kemudahan dan keringanan kepada lelaki yang tidak mampu untuk memberikan mahar secara tunai sama ada keseluruhan atau sebahagiannya. Untuk memberikannya secara hutang atau bertangguh ke satu masa yang ditetapkan diatas persetujuan dan keredhaan bersama. Namun, Islam menggalakkan mahar diberikan secara tunai bagi mereka yang mampu. Secara ringkasnya, mahar boleh diberikan secara:
1.      Tunai (Mu’ajjal)
Mahar mu’ajjal ialah mahar tunai yang disegerakan pemberiannya.Sekiranya suami gagal memberikannya secara tunai sepertimana yang telah dipersetujui sebelumnya, isteri berhak untuk menahan dirinya daripada menunaikan hak dan tanggungjawabnya terhadap suami. Oleh itu,suami tidak berhak memaksa isteri untuk melaksanakan hak dan tanggungjawabnya selagimana isteri belum mendapat hak maharnya.
2.      Bertangguh (Mu’ajjal)
Mahar mu’ajjal ialah mahar yang diberikan secara hutang atau ditangguhkan pemberiannya kepada isteri. Pemberian mahar secara bertangguh adalah salah satu bentuk kelonggaran untuk mempermudahkan urusan perkahwinan bagi golongan yang tidak mampu untuk memberikannya secara tunai. Sekiranya isteri bersetuju untuk menerima keseluruhan mahar secara tertangguh, maka isteri tidak berhak untuk menuntut mahar tersebut sebelum waktu yang telah ditetapkan dan dipersetujui bersama. Namun, sekiranya terjadi,perceraian atau kematian sebelum tempoh yang telah ditetapkan dan dipersetujui bersama. Fuqaha berpendapat mahar tersebut harus ditunaikan segera.
            Adapun sekiranya waktu pemberian mahar tidak ditetapkan dengan jelas, maka ia akan mengikut uruf masyarakat dikawasan tersebut bersesuaian dengan kaedah fiqh ‘Al-Ma’rif ‘Urfan ka a-Masyrut Syartan. Ini bermaksud, sekiranya amalan kebiasaan dan uruf masyarakat setempat memberikan mahar tersebut kepada isterinya.

3.      Separuh tunai dan separuh bertangguh
            Pemberian mahar juga boleh disegerakan sebahagiannya dan ditangguhkan  lagi sebahagiannya. Dalam konteks ini, sekiranya suami sudah menjelaskan separuh mahar yang tunai tersebut dan isteri meredhainya, maka isteri haruslah menunaikan tanggungjawab dan melaksanakan hak suami kerana persetujuannya menerima mahar secara bertangguh tersebut menunjukkan keredhaan menggugurjan sebahagian haknya. Oleh itu, sekiranya isteri menafikan hak suami dan mengabaikan tanggungjawabnya sebagai isteri, maka dia akan dikira nusyuz. Adapun sekiranya suami berjanji untuk memberikan keseluruhan mahar secara tunai, akan tetapi dia hanya menjelaskan sebahagian daripada kadar tersebut, maka isteri mempunyai hak untuk menahan dirinya daripada melaksanakan tanggungjawabnya sebagai isteri.
            Keharusan menangguhkan mahar menunjukkan bahawa islam mengiktiraf mahar sebagai satu pemberian yang bernilai tinggi yang kebiasaannya diluar kemampuan lelaki. Pemberian mahar secara bertangguh bukan sahaja dilihat memudahkan urusan lelaki, bahkan memberikan perlindungan secara tidak langsung kepada wanita. Dengan baki mahar yang masih tertangguh, ia bukan sahaja berperanan sebagai jaminan sosio-ekonomi wanita ketika berlakunya musibah seperti perceraian atau kematian suami. Tetapi juga dianggap sebagai pelindung kepada ikatan rumah tangga. Dimana suami tidak akan sewenang-wenangnya memperlakukan isterinya atau menceraikannya dengan mudah. Ini kerana, apabila perceraian berlaku, maka bekas suami terpaksa menjelaskan dan menyerahkan keseluruhan mahar kepada bekas isterinya.

12.0     SEJARAH PEMBERIAN MAHAR
            Pemberian mahar dalam perkahwinan telah diamalkan semenjak zaman pra-Islam lagi. Namun, mahar dalam konteks amalan masyarakat pra-Islam adalah sebagai bayaran ganti dan harga bagi seorang wanita yang kebiasaannya dimiliki oleh penjaga wanita tersebut. Dalam amalan masyarakat Jahiliyyah, mahar merupakan syarat sah perkahwinan. Ini kerana, setelah mahar diberikan barulah perkahwinan tersebut dianggap sah dari segi undang undang. Bayaran mahar juga dianggap sebagai balasan dan upah kepada wali yang menjaga dan membesarkan wanita tersebut. Amalan tersebut menunjukkan wanita seolah-olah dijadikan barang dagangan, sementara mahar merupakan bayaran kepad penjaga atau wali untuk mendapatkan wanita yang ingin dinikahi.
            Pemberian mahar berbentuk manfaat juga telah diamalkan satu ketika dahulu seperti mahar perkahwinan Nabi Musa A.S dengan puteri Nabi Syu’aib A.S. Namun, manfaat terebut juga menjadi hak wali. Ini kerana, calon suami mesti bekerja dengan bakal mentuanya sebelum berkahwin, dan pekerjaan (manfaat) itu akan dikira sebagai mahar perkahwinannya. Firman Allah:
Terjemahannya: Bapa perempua itu berkata kepada musa: “ Aku hendak mengahwinkanmu dengan salah seorang daripada dua anak perempuanku ini, dengan syarat bahawa engkau bekerja denganku selama lapan tahun, maka yang demikian itu adalah dari kerelaanmu sendiri. Dan (ingatlah) aku tidak bertujuan hendak menyusahkanmu, engkau akan dapati aku Insya Allah, daripada orang-orang yang baik (layanannya)”.

            Konsep mahar yang diamalkan pada zaman pra- Islam juga dilihat menindas hak-hak wanita dan tidak dapat dilindungi wanita dalam rumah tangga. Ini kerana, suami juga berhak menuntut kembali mahar yang telah diberikan samaada keseluruhan atau sebahagiannya dengan bertindak kasar supaya isterinya akan meminta cerai daripadanya. Kesan daripada perceraian itu, isteri haruslah memulangkan kembali mahar tersebut sepertimana yang dikehendaki suami.
            Pensyariatan mahar dalam Al-Quran telah merubah konsep mahar yang sebelum ini tidak telus dan menindas hak wanita kepada satu pemberian yang melindungi hak wanita. Allah S.W.T berfirman dalam Al-Quran:
ولا تعضلوهن لتذهبوا ببعض ما ا تيتموهن
Terjemahan: “Dan janganlah kamu menyakiti mereka (dengan menahan dan menyusahkan mereka) kerana kamu hendak mengambil balik sebahagian dari apa yang kamu telah berikan kepadanya.”
                                                                                                            (An-Nisa’ 4;19)

            Berikutan itu, wali yang sebelum ini mempunyai hak keatas pemilikan mahar tidak lagi berhak menganggap mahar tersebut sebagai hak milik mereka kerana mahar yang disyariatkan Islam menjadi hak ekslusif isteri. Suami juga tidak berhak memaksa isterinya (yang telah disetubuhi) untuk memulangkan mahar yang telah diberikan sekiranya berlaku perceraian. Islam juga tidak menganggap bahawa mahar sebagai bayaran kepada nilai dan harga diri bagi seorang wanita. Sebaliknya sebagai pemberian yang bertujuan memberi penghormatan dan perlindungan kepada wanita









13.0     HUKUM MENYEBUT MAS KAHWIN DIWAKTU AKAD NIKAH
1.         Wajib
a.       Jika bakal isteri itu seorang budak yang masih kecil, gila atau bodoh sedangkan bakal suami ingin membayar mahar yang lebih tinggi dari mahar yang sepatutnya ( mahar misil)
b.      Jika bakal isteri yang sudah baligh bijak dan boleh menguruskan dirinya sendiri dan telah membenarkan wali untuk mengahwinkannya tetapi ia tidak menyerahkan kepada wali untuk menetapkan mas kahwinnya.
c.       Jik bakal suami itu tidak boleh menguruskan hal dirinya sendirinya seperti masih budak, gila atau bodoh dan sebelum akad telah mendapat persetujuan dari bakal isteri tersebut tentang bayaran mas kahwin kurang daripada mahar yang sepatutnya, oleh yang demikian mas kahwin wajib dinyatakan sebagaimana yang dipersetujui. Maksud wajib disini bukanlah bererti perkahwinan itu tidak sah, tetapi pebuatan itu dianggap berdosa dan mas kahwin dibayar mengikut kadar yang sepatutnya ( mahar misil)
                2.     Sunat
            Rasulullah S.A.W  tidak pernah meninggalkan dari menyebutkan semasa akad, apabila ia menikahkan orang lain. Dengan menyebutnya semasa akad berlangsung dapat mengelakkan dari berlaku perselisihan, berhubung dengannya, disamping dapat membezakan diantara perkahwinan biasa dengan perkahwinan pada seorang perempuan yang menghebahkan dirinya kepada Rasulullah S.A.W tanpa mahar. Sekiranya mahar tidak disebut semasa akad, tidaklah bererti akad perkahwinan itu tidak sah tetapi makhruh jika mahar itu tidak disebut.






14.0     PERBEZAAN MAHAR ATAUPUN MAS KAHWIN DENGAN HANTARAN
                        Terdapat perbezaan yang nyata dan jelas diantara mas kahwin dan hantaran. Mas kahwin merupakan pemberian wajib. Tetapi hantaran lebih merupakan hadiah kepada pihak isteri.
                        Hantaran adalah tidak wajib dan terpulang kepada pasangan untuk menentukan kadarnya. Tiada kadar minimum hantaran yang ditetapkan oleh pihak kerajaan. Ini berlainan dengan mas kahwin. Pada keseluruhannya dalam adat melayui wang hantaran merupakan bantuan bagi pihak isteri untuk belanja kahwin. Ia bertujuan bagi mengurangkan bebann isteri dan keluarga isteri dalam membuat persiapan majlis perkahwinan.
                        Ia juga boleh dianggap sebgai hadiah kepada isteri yang kini bakal menjadi pasangannya. Sekiranya wang hantaran telah diserahkan kepada pihak isteri, maka terpulang kepada isteri untuk membelanjakannya.

15.0     BAGAIMANA NILAI MAHAR ATAUPUN MAS KAHWIN BAGI ORANG ISLAM DIMALAYSIA
                        Di Malaysia, nilai mas kahwin adalah berbez-beza mengikut pentadbiran dan undang-undang Islam yang diguna pakai oleh negeri-negeri. Misalnya, kadar mas kahwin di Johor ditetapkan dengan nilai RM 22.50, bagi Sarawak pula adalah RM 120 manakala tiada penetapan bagi nilai mas kahwin bagi negeri seperti Perak dan Perlis.[5]






16.0     BILAKAH MAHAR WAJIB DILANGSAIKAN MENURUT IMAM SYAFIE, MALIK DAN ABU HANIFAH
            Menurut Mazhab Syafie dan Malik, si suami tidak wajib segera membayar seluruh mahar yang telah ditentukan ataupun dijanjikan. Atau ditetapkan oleh hakim (jika belum ditentukan sebelumnya) kecuali apabila telah berlangsung hubungan seksual yang hakiki antara mereka berdua.
            Namun, menurut Abu Hanifah, si suami sudah wajib membayar mahar sepenuhnya apabila suami dan isteri telah berada berdua disebuah tempat tertutup yang tidak dilihat oleh orang lain. Dan tidak ada hambatan bersifat keagamaaan atau fisik pada slaah seorang dari keduanya untuk melakukan hubungan seksual. Hambatan yang bermaksud, sebagai contoh suami sedang dalam keadaan puasa yang wajib atau si isteri dalam keadaan haid, atau salah seorang dari mereka sedang menderita sakit yang tidak memungkinkan terjadinya hubungan seksual yang hakiki. Pendapat seperti ini berdasarkan riwayat dari Waki, dari Nafi’ bin Jubair, bahawa para sahabat Nabi Muhammad S.A.W menyatakan bahawa apabila “Tabir telah diturunkan dan pintu telah ditutup, maka mahar telah wajib dilangsaikan.” Membawa maksud bahawa mahar tidak boleh ditunda lagi. Kecuali jika ada persetujuan dari isteri untuk menundanya, atau dia merelakannya untuk dihapus sebahagiannya ataupun keseluruhan mahar ataupun mas kahwinnya.











17.0     KEADAAN YANG MEWAJIBKAN  MASKAHWIN
Mas kahwin itu wajib dibayar mengikut sebagimana yang tersebut didalam akad jika dinyatakan dimasa akad dan mas kahwin itu wajib dibayar dengan keadaan keadaan berikut;
        i.            Apabila suami menetapkan bahawa ia akan membayarnya sebelum dukhul dan dipersetujui oleh pihak isteri, oleh yang demikian isteri berhak melarang atu menghalang suami dari menyetubuhinya sehingga suami tersebut menentukian kadar mas kahwin yang akan diberinya sama ada dengan cara tunai atau hutang, jika dijanjikan tunai maka pihak isteri berhak menghalang suami tersebut dari menyetubuhinya sehingga dijelaskan mas kahwinnya itu.

      ii.            Apabila penetapan mas kahwin itu dibuat oleh kadi dengan sebab keengganan pihak suami dari membuat ketetapan atau dengan sebab perbalahan atau perselisihan kedua belah pihak tentang kadar mas kahwin tersebut dan bila kadi menentukannya akan mas kahwin tersebut, hendaklah dibayar tunai (tidak boleh hutang)

18.0     KEADAAN YANG MENGGUGURKAN SEPARUH MAHAR ATAUPUN MAS KAHWIN
            Apabila berlaku talak sebelum persetubuhan maka gugurlah separuh mas kahwin sebagaimana firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Dan jika kamu menceraikan perempuan sebelum persetubuhan sedangkan kamu telah menentukan kepada perempuan tersebut akan mas kahwinnya, maka bagi perempuan itu stengah dari apa yang kamu ytentukan itu”.
            Gugur separuh mas kahwin sekiranya perceraian ini berlaku berpunca dari pihak sumai, seperti suami menjadi murtad atau suami menganut Islam dan isterinya tidak. Tetapi sekiranya berlku perceraian itu berpunca dari pihak isteri, seperti suami memfasakhkan perkahwinan tersebut dengan sebab kecacatan yang da pada isteri maka mas kahwin itu akan gugur kesemuanya.

19.0     KEADAAN YANG MENGGUGURKAN KESEMUA MAHAR ATAUPUN MAS KAHWIN
            Jika seorang suami meninggal dunia sebelum berlaku persetubuhan, pihak waris suami wajib membayar mahar ataupun maskahwin ini sepenuhnya kepada bekas isterinya dan jika mas kahwin itu belum ditentukan kadarnya, maka wajib dibayar dengan nilai mahar misil.
            Sebaliknya pula jika seorang isteri meninggal dunia sebelum berlaku persetubuhan, pihak suami wajib membyar mas kahwin sepenuhnya kepada waris bekas isterinya jika mas kahwin itu belum dijelaskan lagi.
            Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:
“Dari Alqamah katanya seorang perempuan telah berkahwin dengan seorang lelaki kemudian lelaki itu mati sebelum sampai menyetubuhi isterinya itu dan mas kahwin pun belum ditentukan kadarnya. Kata Ulqamah, mereka mengadu hal tersebut kepada Abdullah, maka Abdullah berpendapat perempuan itu berhak mendapat mahar misil spenuhnya, dan perempuan itu berhak mendapat pusaka dan wajib pula dengan bereddah. Maka ketika itu Ibnu Ma’kul bin Sanan Al-Saja’I menjelaskan bahawa sesungguhnya Nabi S.A.W telah memutuskan terhadap Baraq bin Wasaq seperti yang dilakukan oelh Abdullah tadi”.[6]
                                                                                      (Riwayat al-Tarmidzi )







20.0     KESIMPULAN
            Mahar bukannya imbalan atas mana-mana faedah yang diperoleh pleh pihak suami, tetapi pemberian wajib dengan penuh kerelaan hati kepada isteri samada berupa aset atau manfaat dalam memulakan hidup bersama. Pemberian mahar dalam Islam dibina atas dasar persetujuan dan keredhaan bersama suami dan isteri. Islam sama sekali tidak menganggap bahawa mahar merupakan harga kepada seorang wanita. Tetapi bertujuan memberi penghargaan untuk mengiktiraf hak-hak wanita dalam perkahwinan.
            Pensyariatan mahar dalam Al-Quran bukan sahaja telah merubah amalan mahar yang mendiskriminasikan dan merendahkan status wanita. Bahkan menunjukkan bahawa Islam sangat menitikberatkan pemberian mahar kepada wanita walaupun ia merupakan amalan asal tradisi masyarakat jahiliyyah. Islam memberikan wanita hak ekslusif  untuk meminta dan menetapkan kadar mahar mengikut kehendak dan keperluan mereka samada berbentuk aset atau manfaat yang halal dan bernilai, kerana pada dasarnya syariat Islam tidak menetapkan sebarang batasan kadar tertentu. Walaubagaimanapun, Islam menganjurkan agar kadar tidak diletakkan secara berlebihan hingga memberatkan urusan perkahwinan.
            Akad secara khususnya adalah berdasarkan kepada kasih sayang, kerahmatan dan jalinan hidup antara dua jasad dan dua jiwa, maka hendaklah pihak suami memberikan hadiah kepada isterinya sebagai melambangkan kesetiaan dan kesungguhan azamnya pada masa hadapan. Ini juga merupakan niat baik suami terhadap isteri. Dan juga oleh kerana akad itu telah memberi kuasa suami terhadap isterinya, maka eloklah pihak suami memberi benda yang boleh mendatangkan kesenangan dalam jiwa isteri, iaitu ia merasa mendapat perhatian yang berat daripada suaminya. Maka sebenarnya mahar itu merupakan penghormatan seorang suami terhadap isteri.







21.0     RUJUKAN
1.      Dr. Mustapha Al-Bugha (2006), Fiqhul Manhaji Al- Shafie hlm 911-914, Kuala Lumpur
2.      Dr. Musthapha A-Bugha (2009), Fiqhul manhaji Al-Shafie hlm 759-763, Kuala Lumpur
3.      Dato’ Dr. Haron Din (2007), Islam Panduan komprehensif keluarga bahagia hlm 108-109, Kuala Lumpur, PTS millennia Sdn.Bhd
4.      Dato’ Dr Haron Din (2015),Manusia dan Islamhlm 225
5.      Sulaiman Endut (1999), Ingin tahu Perkahwinanhlm 46-48, Kuala Lumpur, Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd
6.      Muzayyanah Abdullah (2011),Mudahnya Berkahwin Dalam Islamhlm 78, Selangor, PTS Islamika Sdn.Bhd
7.      Syaikh Abdul Rahman Al-Jazairi (2011), Fiqh 4 Mazhab Juzuk 4,5 hlm 852, Johor Bahru, Perniagaan Jahabersa
8.      Muhammad Bagir(2016), Panduan lengkap Muamalah Menurut Al-Quran, Al-Sunnah, Dan Pendapat Para Ulama hlm 182, Jakarta Selatan, Mizan Digital Publishing
9.      Dato’ Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah& Noralina Omar (2005), Soal Jawab PraPerkahwinan hlm 67, Kuala Lumpur, PTS Millenia Sdn.Bhd


[1]Dr.Mustapha Al-Bugha, 2009
[2] Dr. Musthapa Al- Bugha, 2009
[4] Dr. Musthapa Al-Bugha,2009
[5] Dato. Dr. Mohd Fadzilah kamsah& Nor Alina Omar (2005)

Ulasan